Mapa de organizare a gospodăriei: de ce ai nevoie de una și cum să o faci (rapid!)
Ce este o mapă de organizare a gospodăriei?
Este o mapă (caiet mecanic, dosar) în care se păstrează informațiilor importante pentru administrarea casei și bunul mers al gospodăriei, fotocopii ale documentelor principale, astfel încât să le poți găsi pe toate la o căutare rapidă. Dacă trebuie să ieși din peisaj rapid pentru o perioadă, cum ar fi în situația unor probleme medicale sau chiar a unei călătorii mai lungi, să-ți lași „afacerile‟ (responsabilitățile) pe seama altcuiva sau să găsești rapid numere de cont bancar sau contact telefonic… acesta este locul în care le găsești.
Acesta este un mod relativ rapid și teribil de satisfăcător de a aduna la un loc informațiile principale ale familiei tale și de a te simți organizată și responsabilă pe parcursul acestui proces. Există multe modalități de a pune cap la cap această mapă, dar am vrut ca mapa noastră să fie un ghid de referință rapid, cu fotocopii (nu documente originale) care să poată fi consultate rapid pentru orice informații importante despre casă și gospodărie, unde să găsești rapid copii ale documentelor principale dacă ai nevoie.
Mapa de organizare a gospodăriei este un fel de centru de comandă pentru toate conturile și informațiile administrative ale familiei, casei, gospodăriei.
gospodărie sf [At: I. IONESCU, C. III / V: (reg) ~păd~ / Pl: ~ii / E: gospodar + -ie] 1 Totalitatea bunurilor care constituie averea (imobilă) a unui țăran și a familiei sale Si: casă. 2 Unitate formată dintr-o locuință și din persoanele (înrudite) care o locuiesc. 3 (Prc) Persoane (înrudite) care locuiesc împreună, având buget comun și valorificând în comun bunurile dobândite prin munca lor. 4 Activitate casnică a gospodinei (1). 5 (Iuz) Unitate de producție agricolă, de prestări servicii etc. (de stat, cooperatistă sau particulară). 6 Administrare a unui bun, a unei instituții (publice) etc. 7-8 Instituție sau ansamblu de instituții care asigură gospodăria (6). 9 (Iuz) Economie. 10 (Reg) Căsnicie. (vezi dexonline.ro)
Înainte de a intra în subiect din plic, iată câteva dintre articolele de care ai nevoie pentru a-ți asambla mapa de organizare a gospodăriei:
- imprimantă
- hârtie
- mapă / caiet mecanic
- separatoare / indexuri
- folii transparente
- perforator
- pixuri, creioane colorate, carioca, markere
De ce ai nevoie de o mapă de organizare a gospodăriei
- Pentru a te ajuta să îți stabilești prioritățile. O parte din motivul pentru care suntem copleșite, stresate și haotice este că facem prea multe lucruri care nu contează cu adevărat. Această mapă este primul pas spre organizare și eliminarea stresului.
- Pentru a te ajuta să te organizezi. Când te-ai hotărât la ce vei acorda prioritate și pe ce vei concentra, această mapă te va ajuta să te organizezi.
- Pentru a te ajuta să sistematizezi lucrurile. Fiecare casă are nevoie de sisteme funcționale. Modalități de a face lucrurile să funcționeze ușor și rapid. Această mapă te va ajuta să găsești sisteme ușor de implementat pentru tine și familia ta (și să scapi de sistemele care nu funcționează) pentru a te ajuta să funcționezi mai bine.
- Pentru a te ajuta să te regăsești. Maternitatea și munca de acasă te pot scoate de pe traiectorie. Ajungi să devii o femeie pe care nu prea o mai recunoști. Mapa te ajută să ai lucrurile puse la punct, astfel încât să îți rămână timp suficient pentru tine, să te regăsești.
Pentru mine, există puține lucruri pe care le găsesc mai satisfăcătoare decât un proiect de organizare. Așa că, după ce m-am săturat să mă uit la hârtiile mele aruncate prin toată casa și prin sertare, m-am uitat la gospodine mai organizate și mai deștepte decât mine (dacă roata e inventată deja, de ce să nu încerc doar să o optimizez, nu să investesc o groază de energie și timp să o inventez din nou?) mi-am creat o mapă de organizare a gospodăriei.
Un singur loc pentru toate informațiile importante
Adesea, membrul familiei care plătește facturile sau se ocupă cu citirea contoarelor este mult mai la curent decât partenerul legat de detaliile acestora. Dacă tu ești cea care plătește asigurările de sănătate și viață, știe partenerul cine sunt furnizorii voștri de astfel servicii? Sau dacă partenerul / partenera plătește utilitățile, știi cine sunt furnizorii de servicii și în ce conturi se realizează plățile?
Știți cu toții ce asigurări de sănătate aveți, care sunt condițiile de accesare a lor și formularele depentru rambursarea cheltuielilor medicale, acolo unde este cazul?
În cazul unui, Doamne ferește, deces, știți ce beneficii aveți deja asigurate și cum vă puteți folosi rapid de ele?
În urmă cu un an, o femeie minunată din comunitatea noastră, mămica unui băiețel de 8 ani, a pierdut lupta crâncenă cu cancerul. Nu eram apropiate, dar moartea ei m-a izbit atât de tare și primul gând a fost la băiețelul ei, care va crește fără mamă, iar apoi la Eric, ce s-ar întâmpla și cum ar fi el fără mine. Și am plâns, și m-am întristat atât de tare până în străfundul sufletului, am fost total demoralizată zile bune la rând. Când cineva cunoscut tranziționează, este inevitabil să nu te gândești la propria tranziție. Acela a fost momentul meu AHA în care am simțit nevoia să creez această mapă de organizare a gospodăriei, care să aibă referințe la toate documentele importante, asigurări de sănătate (detaliile administrative + rezumat beneficii), asigurări de viață (detaliile administrative + rezumat beneficii), câte o factură pentru fiecare serviciu pe care îl utilizăm etc.
Informațiile legate de școală și activitățile copiilor
O secțiune importantă din mapă este dedicată copilului / copiilor. Contracte educaționale, formulare, excursii, activități extrașcolare și taxe școlare în minte, acesta este un loc grozav pentru a păstra totul împreună.
Poți include numele antrenorilor, contactul lor și metoda preferată de contact, programul orelor, contractele de colaborare etc. în fișierul corespunzător. Aceasta nu este mapa cu rezultatele lor sau care să arate progresul copilului la diversele activități, ci este pur și simplu o organizare a hârtiilor cu informații importante.
Cum să aduni toate documentele
Recomand să folosești fotocopii ale documentelor oficiale și nu originalele. De asemenea, recomand să scoți la imprimantă câte un exemplar din fiecare factură de servicii, nu neapărat pe ultima lună, căci te interesează doar numele companiei, datele de contact, numerele de cont și datele de utilizator. Poți nota pe facturi sau atașa lângă ele și un reminder al mediei sumelor de plată sau suma maximă de plată, peste care ar trebui să ceri deja detalii suplimentare furnizorului.
Gândește-te bine ce informații îți vor fi de folos. Unele dintre propunerile enumerate mai jos ar putea fi păstrate în alt loc, în afară de mapei de organizare, important e să se potrivească stilului vostru. Doar pentru că cineva a făcut un șablon gratuită pentru o anumită listă nu înseamnă că trebuie să fie în mapa ta.
Informații de bază
- Contacte în caz de urgență
- Informații medicale ale membrilor familiei (grupa sanguină, intervenții chirurgicale, boli cronice, medicație curentă, alergii, medici curanți etc.)
- Adrese și numere de telefon (acest lucru poate părea de modă veche și inutil – până când telefonul tău moare și nu ai făcut un backup recent)
- Informații despre gospodărie (dimensiunea/tipul filtrului de la aparatul de aer condiționat, detalii despre centrala pe gaz, lista de tipuri speciale de becuri, codurile vopselei în camere, diferite măsurători etc.)
Documente de bază și certificate
- Permis de conducere
- Cărți de identitate
- Informații despre viză, imigrație, cetățenie
- Certificat de naștere
- Certificat de căsătorie
- Testament
Contabilitate, pensii, asigurări, datorii și informații bancare
- Conturi personale și carduri atașate lor
- Informații despre conturi de economii
- Informații despre investiții (inclusiv informații despre broker)
- Informații despre acțiuni pe bursă (inclusiv informații despre broker)
- Informații privind asigurările de sănătate (asigurator, rezumat beneficii, inclusiv informații despre facilitator)
- Informații privind asigurările de viață (asigurator, rezumat beneficii, inclusiv informații despre facilitator)
- Informații despre ipoteci, chirii
- Informații despre vehicule (cartea de identitate a vehiculului, asigurare)
- Informații despre impozite, taxe
Informații despre utilități și facturi recurente
- Listă cu nume de utilizator și parole pentru diversele conturi online pentru servicii și utilități
- Electricitate
- Apă și canal
- Gaz / căldură
- Gunoi
- Internet
- TV / cablu
- Netflix / HBO GO / Spotify
Activități copii
- Contracte educaționale
- Formulare tipizate
- Detalii excursii/tabere/competiții
- Activități extrașcolare (orar, locație, numele și contactul antrenorilor)
- Taxe activități (furnizor, cont, data limită de plată etc.)
Extra
- Checklist curățenie (zilnică, săptămânală, sezonieră)
- Sarcini lunare sau sezoniere
- Rutine de dimineață și de seară
- Planificarea meniului
- Lista proiectelor casnice (poate include o secțiune cu mostre de vopsea și țesături, pagini de reviste pentru inspirație, chitanțe etc.)
- Lista cu zile de naștere, aniversări și alte ocazii speciale
- Lista cadouri de Crăciun
- Obiective parentale
- Activități de făcut cu copiii
- Jurnal de grădinărit
- Listă cu nume de utilizator și parole pentru diverse conturi
- Listă bagaje pentru vacanță
- Listă inventar congelator
- Listă inventar cămară
- Lista rețetelor preferate
Dacă mapa ta are mai multe secțiuni, îți recomand să folosești separatoare (index), astfel încât să poți localiza cu ușurință secțiunea de care ai nevoie, precum și să pui ca primă pagină în mapă un cuprins cu ce conține aceasta. Îți poți face singură din carton, dar mie îmi plac mai mult cele standardizate, arată mai profi.
Kitul digital cu fișe pentru imprimat și folosit în organizarea eficientă a informațiilor relevante ale gospodăriei
Câteva exemple de șabloane ce le poți găsi în kitul digital cu fișe pentru imprimat și folosit în organizarea eficientă a informațiilor relevante ale gospodăriei
Programează o revizuire și actualizare anuală
De îndată ce pui în funcțiune mapa, scoate calendarul și programează-ți peste un an o revizuire amănunțită a mapei. Elimină secțiunile pe care nu le-ați găsit utile. Actualizează secțiunea cu adrese, parole sau alte informații care s-au schimbat. Adaugă secțiuni cărora le-ai simțit nevoia. Schimbă copiile de pe facturi cu versiuni mai actuale.
Cheia unei mape eficiente de organizare a gospodăriei este să o menții actualizată și relevantă pentru viața voastră, ca familie. Lucrurile se schimbă… la fel ar trebui să se schimbe și informațiile din mapă.
Per total, nu ar trebui să dureze mai mult de o seară sau două pentru a pune la un loc toate cele necesare, deoarece este vorba doar de copii ale documentelor pe care le aveți deja sau pur și simplu de documente care oricum au fost păstrate în diferite locuri.
Dar crede-mă, după ce vei fi pus totul cap la cap, vei simți că ai putea fi asistentul executiv al Președintelui Birocrației pentru cât de organizată și eficientă ești.
Facebook Comments